Tea and Content, Anyone?

This week we unearthed key differences in content consumption peak times across European countries.
We discovered, for example, that the Germans start the earliest, getting their fill of content at noon. Following shortly after are the Italians at 2pm and a few hours later the French at 6pm. The British and Spanish prefer to savor their content later in the evening at 9pm over tea and 11pm over sangria respectively.
European Content Consumption
Through the lens of the mobile media consumption habits we examined globally earlier this year, you’ll find that the British and the Germans approach their content in similar yet different fashion. What do we mean?
Their consumption patterns peak at the same times, but on different platforms. When the Germans get their fix of desktop content over lunch at noon, the British are on their mobile phones. Around 9pm, the British sit with their laptops perusing web pages while the Germans opt for the hand-held screen. Are the Brits simply busier than their German counterparts during the day? Or do the Germans have trouble parting with the phone at night?
And here again were our findings on mobile content consumption from earlier this year:
Global Mobile Media Consumption Infographic - Data driven by Outbrain
 Source: http://www.outbrain.com/blog/2014/08/peak-content-consumption-times-in-europe.html

Media consumption in Belgium
CIM
Voor adverteerders is het heel belangrijk te weten welke media hun doelgroepen raadplegen. Hiervoor werd in 1971 het CIM opgericht.
Het Centrum voor Informatie over de Media of ‘CIM’, is een Belgische instelling die gegevens verzamelt over geschreven pers, televisie, radio, internet en bioscopen.
Alle media-uitgevers publiceren per trimester de oplages en verspreiding van de door hun aangeboden mediaproducten over het afgelopen trimester in een Verklaring op Erewoord.
Televisie
De televisiestatistieken van 2014 met hun marktaandeel.
1 Een (29%)
2 Vtm (20%)
3 Canvas (9%)
4 Vt4 (8%)
5 2Be (5%)
6 Vitaya (5%)
7 Vijf (4%)
Opmerkelijk :
– De drie meest bekeken tv programma’s in 2014 zijn WK voetbalwedstrijden waarin onze nationale ploeg meespeelde.
– Het 7 uur journaal op VRT heeft nog steeds meer kijkers dan het VTM journaal.
Internet
Voor de internetstatistieken doet het CIM beroep op een Pools instituut dat gespecialiseerd is in internet metingen nl.Gemius.
Dit instituut monitort een internetpanel dat bestaat uit 24.000 Belgische surfers uit verschillende sociaaleconomische achtergronden.
Dit waren de tien meest bezochte websites in 2015 in BelgiĆ« :
1 HLN.be
2 Nieuwsblad
3 2dehands.be
4 De Standaard
5 Sporza
6 Kapaza
7 Deredactie.be
8 Gazet van Antwerpen
9 DH.be
10 Het Belang van Limburg
Radio
De radio statistieken van 2014 met hun marktaandeel :
1 Radio 2 (30%)
2 Stubru (14%)
3 Q music (13%)
4 MNM (9%)
5 Radio 1 (8%)
Magazines
Volgens de beschikbare cijfers krimpt de Vlaamse magazinemarkt steeds meer, de totale verkoop op jaarbasis daalde opnieuw met 1,15 procent t.o.v. 2014. De digitale verspreiding ervan steeg daarentegen met 95 % maar dit kan het verlies van de papieren versies niet compenseren.
De grootste dalers zijn het weekblad Joepie (-31%) dat onlangs een maandblad werd, Story (-20%), Flair (-14%). Dag Allemaal en TV Familie + Blik daalden beide ook met 8 %.
De enige weekbladen die er merkbaar op vooruit gaan zijn TV-Blad (+40%) en Tv Gids Primo (+6%).
De verkoop van de maandbladen daalde globaal met twee percent, de laatste cijfers van Q1/2015 zie je hier.
Kranten (op papier Ć©n digitaal)
De laatste cijfers van Q1/2015 :
1  Het Laatste Nieuws + De Nieuwe Gazet (280.735 ex.)
2  Het Nieuwsblad + De Gentenaar (252.915 ex.)
3  De Standaard (101.144 ex.)
4  Belang van Limburg (95.113 ex.)
5  Gazet van Antwerpen (92.555 ex.)
6  De Morgen (53.702 ex.)
Source: http://www.cim.be/nl
Belgian Digital habits